27 cze 2014

Źródła pozyskiwania rzetelnej informacji


Tworząc obojętnie jaką publikację, najpierw musimy zebrać pewne wiadomości. Po co? Ponieważ to pomoże nam uniknąć podstawowych błędów w naszym tekście, jak np. stwierdzenie, iż przez Warszawę przepływa Odra. Skąd jednak brać informacje i, co najważniejsze, jak je weryfikować?




Źródła informacji
Współcześnie najpopularniejszym źródłem informacji jest internet. Nic w tym dziwnego – w końcu przy pomocy kilku kliknięć jesteśmy w stanie zdobyć naprawdę ogromne pokłady wiedzy, gdyby nie jeden podstawowy problem. W internecie publikować może tak naprawdę każdy, przez co nie wszystkie informacje możemy uznać za rzetelne i prawdziwe. Tym problemem jednak zajmiemy się później, a teraz wróćmy do tematu. Jak wyszukać informacje w internecie? Wbrew pozorom nie jest to aż takie łatwe – okazuje się, że większość z nas często nie potrafi znaleźć w zasobach sieci tego, czego potrzebuje. Ważne jest więc przed otworzeniem wyszukiwarki, zastanowić się, czego dokładnie szukamy. Spróbujmy teraz swój problem ubrać w proste zdanie lub frazę, która pozwoli nam przeszukać otchłanie internetu. Nadal nie mamy informacji, której potrzebujemy? No cóż, jeśli szukamy czegoś bardzo konkretnego, np. tytułu gazety z danego roku lub zagadnień związanych z wąską dziedziną wiedzy, wówczas spróbujmy znaleźć specjalistyczną wyszukiwarkę. W ten sposób nie będziemy musieli przekopywać się przez setki stron nie związanych z tematem naszych poszukiwań. Jeśli nasza publikacja w większej części będzie potrzebowała specjalistycznej wiedzy, wówczas warto najpierw zgromadzić kilka specjalistycznych wyszukiwarek oraz portali poświęconych danej tematyce. W ten sposób research będzie znacznie prostszy.
A co jeśli internet zawiedzie? Pozostają inne źródła informacji, takie jak książki, archiwa czasopism, które są dostępne niemalże w każdej bibliotece oraz... rozmowy z ludźmi. W dzisiejszych czasach nie docenia się już wiedzy posiadanej przez innych ludzi, dlatego czasami warto wyjść przed szereg i zacząć rozmawiać. Ale z kim? Zacznij od znajomych i bliskich – prawdopodobnie podsuną Ci trop, gdzie znajdziesz informacje np. dotyczące konszachtów w radzie miasta czy też układów w szpitalach. Nie bój się o pewne rzeczy pytać ekspertów – jeśli nie masz dostępu w swoim mieście do osób zajmujących się pożądaną przez Ciebie dziedziną, nie wahaj się przed napisaniem maila do danej osobistości, z prośbą o kontakt. Prędzej czy później dostaniesz to, czego potrzebujesz, a satysfakcja płynąca ze zdobycia konkretnej i rzetelnej wiedzy będzie niezastąpiona.
Weryfikacja
Skąd jednak wiedzieć, że to, co zebraliśmy, ma naprawdę jakąś wartość? No cóż, weryfikacja to dość pracochłonny proces, wymagający od nas umiejętności szukania w różnych źródłach. Jeśli wyszukasz coś w internecie, sprawdź w specjalistycznej książce czy informacja jest prawdziwa, a jeśli nadal masz wątpliwości – zapytaj jakiegoś eksperta. Czasami sama weryfikacja wiadomości może trwać dłużej niż znalezienie wiadomości, przez co często przez pisarzy jest pomijana. Pytanie tylko, czy warto ryzykować i wystawiać się na ośmieszenie z powodu oszczędności na czasie? Odpowiedź pozostawiamy każdemu z Was, ponieważ pisarz sam musi podjąć decyzję: czas czy rzetelność? Oczywiście obie opcje można połączyć, o ile wie się jak to zrobić, aby nie stracić. Tak czy siak, chcąc w pełni zweryfikować informację, musisz skorzystać przynajmniej z dwóch źródeł: książek/czasopism oraz ludzi. Jeśli dana wiadomość dotyczy jakiejś małej miejskiej plotki, nie bój się wypytywać o nią różne osoby. W ten sposób nie tylko potwierdzisz lub zanegujesz swoje zdobyte informacje, ale może także je uzupełnisz o ciekawe i znane tylko nielicznym szczegóły. 

Artykuł opublikowany w: Klub Pisarza

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz